نگهداری از سالمند دارویی

نگرش منفی نسبت به افزایش سن از سوی افراد مسن تأثیر مستقیمی بر سلامت آن فرد دارد. بسیاری از مطالعات نشان می دهد افرادی که از نظر جسمی فعال هستند ، درد مفاصل کمتر ، فشار خون پایین ، افسردگی کمتر ، حملات قلبی کمتر و بروز سرطان کمتر دارند. تغذیه مناسب نیز همین تأثیر را بر روند پیری دارد. شروع بیماری یا ناتوانی ناتوان کننده را به تأخیر می اندازد.

“…. تحقیقات نشان داده است که سلامتی ضعیف نباید یک پیامد اجتناب ناپذیر از افزایش سن باشد. مرگ اجتناب ناپذیر است ، اما ، برای بسیاری از مردم ، نیازی نیست که با کاهش آهسته ، دردناک و ناشی از ناتوانی مقدم شود. ملت ما به سن خود ادامه می دهد – که ما نمی توانیم آن را تغییر دهیم – اما می توانیم بیماری و معلولیت را به تأخیر انداخته و در بسیاری از موارد از آن جلوگیری کنیم

داروها و سالمندان

حقایقی درباره داروها و سالمندان

ایرانی های مسن حدود 13 درصد از جمعیت را تشکیل می دهند اما بیش از 30 درصد از تمام داروهای تجویزی را مصرف می کنند.

تخمین زده می شود که 30 population از افراد مسن که از داروها استفاده می کردند واکنش منفی دارویی داشته اند.

حداکثر 20 درصد بستری شدن در بیمارستان برای افراد مسن به دلیل واکنشهای جانبی دارویی است.

تخمین زده می شود که بیش از نیمی از مرگ و میرهای ناشی از واکنش نامطلوب دارویی مربوط به افراد بالای 60 سال است.

مجله انجمن پزشکی ایران اخیراً گزارش داده است که اگر عوارض جانبی دارویی به عنوان یک بیماری طبقه بندی شود ، به عنوان پنجمین علت اصلی مرگ و میر در ایران  رتبه بندی می شود.

پرستاری از سالمند کرونایی

مردم به اشکال مختلف دارو مصرف می کنند. رایج ترین آنها این است که آنها را ببلعید و اجازه دهید از طریق دستگاه گوارش جذب جریان خون شوند. اما ممکن است داروها به عضله تزریق شوند ، از طریق ورید تزریق شوند یا به صورت موضعی روی پوست ، حفره بینی ، حفره دهان ، حفره گوش یا چشم تجویز شوند. برخی از داروها استنشاق می شوند. صرف نظر از روش تجویز ، اکثر داروها ، اما نه همه آنها ، در گردش خون جریان می یابند. مقادیر دوز و دفعات دوزها به گونه ای طراحی شده است که مقدار مطلوبی از مواد شیمیایی را برای درمان مناسب شرایطی که دارو برای آن طراحی شده است ، فراهم کند. این اغلب منجر به گردش مواد شیمیایی در جریان خون تا زمانی که دارو مصرف می شود ، می شود.

بدن این مواد شیمیایی را مواد خارجی می داند و سعی می کند خود را از شر آنها خلاص کند. این امر معمولاً با دفع از طریق کلیه ها ، با متابولیسم در کبد ، با استفاده و جذب در بافتهای بدن تحت درمان یا جذب در بافتهای بدن مانند سلولهای چربی انجام می شود. اگر داروهای کافی برای سلولهایی که باید تحت درمان قرار گیرند ارائه نشده است ، ممکن است دارو اثر مورد نظر خود را نداشته باشد. اگر داروهای زیادی در جریان خون در گردش باشد ممکن است عوارض جانبی ناخواسته ای مانند سرگیجه ، گیجی ، از دست دادن حافظه ، آسیب سلول ها ، احتباس مایعات ، فشار خون بالا یا افت فشار خون ، کم آبی بدن ، سکته مغزی یا سایر آسیب های مغزی ، بیماری های قلبی عروقی ، خونریزی داخلی ، قلب ایجاد شود. مشکلات ریتم و گاهی حتی مرگ. این دارو ممکن است آسیب بسیار بیشتری نسبت به شرایطی که درمان می کند ، ایجاد کند.

نگهداری از سالمند بیمار

از آنجا که مقدار مطلوب دارو مورد نیاز است و از آنجا که بدن به طور مداوم با این مقدار از طریق حذف مقابله می کند ، دوز بسیار مهم است. متأسفانه ، میزان دوز برای افراد جوان اغلب برای افراد مسن مناسب نیست. دلیل اصلی این امر این است که برخی از افراد مسن اغلب دارای اختلال در عملکرد کلیه هستند ، عملکرد کبد مختل شده یا توده بدنی یا مایعات در گردش آنها با افراد جوانتر با قد و وزن یکسان متفاوت است. به طور کلی ، افراد مسن تقریباً مانند افراد جوان داروها را از طریق روده جذب می کنند اما معمولاً با سرعت کمتری انجام می شود. این اختلالات و تفاوت ها به طور کلی به این معنی است که دوزهای معمول و دفعات مصرف برای افراد مسن بسیار زیاد است – اما بسته به شرایط جسمانی فرد مسن ، دوزهای معمولی ممکن است خوب باشد. دوزهای تجویز شده برای افراد جوان ممکن است باعث افزایش سطح دارو در افراد مسن شود. از سوی دیگر ، سطوح بالاتر برای افراد مسن ممکن است به دلیل مقاومت در سلول های تحت درمان مورد نیاز باشد. برخی موارد نیز وجود دارد که در آن دوزهای معمولی مقادیر کمتری را در افراد مسن به جریان خون آزاد می کند.

ستخدام-پرستار-موسسات-شرق-تهران

پرستاری-از-سالمند-در-تهران-پارس

خدمات-پرستاری-در-خانه-تهران

پرستار-سالمند-در-غرب-تهران

خدمات-پرستاری